Industri 4.0 skaber værdi for virksomhed og kunder

Lagt online: 19.12.2017

Af anne bloksgaard

Robotvirksomheden BILA leverer industrirobotter og automatiseringsløsninger til virksomheder over hele verden. Virksomheden har det seneste år fået hjælp fra AAU-studerende til udvikling af en Industri 4.0-platform til virksomhedens serviceafdeling.

Product Manger hos BILA, Thomas Ording, fortæller:

- Vi er specialister på en række områder, men Industri 4.0 kræver tværfaglig sammenkobling af mange forskellige fagdiscipliner. Derfor ville vi gerne have et samarbejde i stand med AAU om, hvordan vi kan udnytte Industri 4.0 til at skabe endnu mere værdi for vores kunder.

OPTIMERING AF SERVICE OG PRODUKTER

Virksomheden har derfor over to semestre samarbejdet med AAU-studerende Michele Colli på Institut for Materialer og Produktion. Han fortæller:

- I løbet af mit samarbejde med BILA har jeg udviklet en digital platform, som kombinerer en række teknologier, herunder IoT, cloud og business intelligence. Platformen kan kobles til BILAs automatiseringsløsninger ude hos kunderne og opsamle data, der efterfølgende behandles og visualiseres i skyen – fx data om, hvornår en komponent på en maskine fejler. Ved fejl modtager virksomhedens egne medarbejdere eller BILAs servicemedarbejdere en notifikation, som viser, hvilken maskine der er tale om. Herefter kan medarbejderen tilgå et dashboard for virksomhedens automatiseringsløsning – også i skyen – og se en skematisering af den pågældende maskine, hvor den komponent, der fejler, er markeret med rødt, og fejlloggen for komponenten vises.

Ved hjælp af platformen vil BILAs servicemedarbejder kunne identificere en fejl og ringe til kunden umiddelbart efter – og allerede på det tidspunkt have en plan klar for, hvordan den rettes. Dette betyder en markant hurtigere reaktionstid og fejlretning – og dermed også markant kortere nedetid for kundens løsning og produktion.

- Samtidig vil BILA kunne analysere på tværs af data for alle deres systemer og se, om der er et mønster i, fx hvilken type fejl der giver længst nedetid. Derved kan BILA se, hvor man bør sætte ind for at optimere sine egne produkter, tilføjer Michele Colli.

BEHOV FOR NYE FORRETNINGSMODELLER

Hos BILA er de så begejstrede for Michele Collis løsning, at de har indledt et samarbejde med en ny gruppe AAU-studerende. Gruppen arbejder på at udvikle forretningsmodeller for, hvordan BILA kan udnytte den værdi, Industri 4.0-platformen giver, i deres serviceafdeling. De vejledes af netop Michele Colli, som nu er ansat på AAU i et ph.d.-stipendiat.

- Vi har brug for en forretningsmodel for, hvordan vi kan vise vores kunder, hvilken værdi Industri 4.0 giver. Vi er i stand til at indhente og analysere på en masse data – men hvordan omsætter vi det til forretning?, spørger Thomas Ording og tilføjer:

- Vi håber at få konkrete forslag til forretningsmodeller, men det vigtigste er faktisk den læring, vi får internt. Vi får tilført viden, metodik og modeller, men også en terminologi og refleksion omkring, hvordan vi selv arbejder med Industri 4.0, og hvordan vi kan tale med vores kunder om det.

Hos BILA er man ikke i tvivl om vigtigheden af Industri 4.0 for dansk industri – og for dansk nationaløkonomi:

- Om få år er Industri 4.0 en integreret del af alle vores produkter og processer. Vi har en klar vision om at gøre det rentabelt for danske virksomheder at tage deres produktion hjem til Danmark igen – og vi er ikke i tvivl om, at midlet til at opnå det hedder Industri 4.0, afslutter han.

---------------

FAKTA

Vil du skabe forretning med Industri 4.0? Den nordjyske IKT-klynge BrainsBusiness og AAU Smart Production afholder i foråret en temarække om emnet. Læs mere på www.brainsbusiness.dk