AAU Match

Industrielt Design-studerende udvikler nye, effektive produkter for flyvevåbnet.

Industrielt Design-studerende udvikler nye, effektive produkter for flyvevåbnet

Air Transport Wing Aalborg (ATW) har siden 2017 samarbejdet med projektgrupper fra Industrielt Design på Aalborg Universitet (AAU). Samarbejdet giver ATW friske, kompetente øjne på deres hverdag og effektive løsninger på forskellige problemstillinger.

Af Thomas Møller Christensen. Foto: Flyvevåbnets Fototjeneste 

- Når vi samarbejder med Industrielt Design, får vi indsigt i rigtig mange ting. De identificerer problemer, anskuer dem fra forskellige vinkler og skaber produkter, der løser problemer på en nyskabende måde.

Sådan fortæller Lars Bonderup om, hvorfor ATW samarbejder med studerende fra Industrielt Design på AAU. ATW står for al militær transport- og inspektionsflyvning, der kræver speciel kunnen og materiel. Derudover driver de Flyvestation Aalborg som militær garnison og lufthavn.

Som produktionsudvikler hos ATW består en stor del af Lars Bonderups arbejde i at udvikle løsninger, der optimerer flymekanikernes arbejde. Og der har samarbejdet med Industrielt Design vist sig at være meget frugtbart.

- Jeg synes, det er virkelig spændende at arbejde med de studerende. De observerer og opdager nogle problemstillinger, vi ikke selv lægger mærke til i vores hverdag. De stiller kritiske spørgsmål til, hvorfor vi gør, som vi gør. Det er en gave at få andre øjne på, hvad vi kan gøre bedre. Kvalificerede øjne med ny viden fra universitetet vel at mærke, fortæller Lars Bonderup.

 

UDVIKLEDE NY OG MERE EFFEKTIV LØSNING

ATW’s første samarbejde med Industrielt Design blev indledt på baggrund af kontakt fra Peter Byrial Jensen, Mikkel Thomassen og Sofus Amby Jørgensen, der ledte efter en samarbejdsvirksomhed til deres bachelorprojekt.

Under deres observationer i flymekanikernes værksted opdagede de, at udskiftningen af den såkaldte deicing boot på en flys propel ikke fungerede optimalt. En deicing boot består af noget gummi, der beskytter propellen mod svære isdannelser. Normalt bruger flymekanikerne tre til fem liter acetone og alt mellem to timer og en hel dag på at udskifte gummipanelerne.

- Derfor udviklede vi et lukket system, som var langt mere effektivt. Med det skulle vi kun bruge en halv liter acetone og omkring 20 minutter på at udskifte en boot, forklarer Peter Byrial Jensen.

Flymekanikerne hos ATW udskifter deicing boots tre til fem gange om året, og den nye løsning er derfor en væsentlig forbedring af både flymekanikernes tid og arbejdsmiljø.

Formelt set ejer Peter Byrial Jensen og hans projektgruppe rettighederne til produktet, og derfor bliver det ikke taget i brug hos ATW før, gruppen eventuelt selv ønsker at videreudvikle det. Men hvis de gør, står Lars Bonderup og hans kolleger klar med åbne arme til at anvende det.

 

FINDER – OG LØSER – SELV PROBLEMERNE

Ud over apparatet til at udskifte gummipanelerne har Lars Bonderup og hans kolleger også fået udviklet et hjælpeværktøj til at pille næsehjulet af på deres Hercules-fly. Og fælles for begge produkter er, at det er de studerende selv, som har identificeret et problem og dernæst skabt et produkt til at løse det. Og det er en helt bevidst fremgangsmåde, fortæller Lars Bonderup.

- Jeg har mange ideer, men jeg synes, de selv skal finde noget, de vil arbejde med. Så er det i højere grad noget de brænder for, og måske finder de også nogle problemstillinger, som vi ikke selv er opmærksomme på.

Og netop den tilgang var en stor grund til, at Peter Byrial Jensen og projektgruppen var så glade for deres samarbejde med ATW.

- Det er meget mere inspirerende at lave noget, der kan gøre en forskel i virkeligheden og arbejde sammen med mennesker med rigtige problemer. Det giver et andet drive og en anden motivation for at ville løse problemerne og ikke bare gå efter en eller anden karakter, siger Peter Byrial Jensen.