AAU Match

International turismepraktikant brander Grønland

International turismepraktikant brander Grønland

Hvordan får vi turister til fortsat at vælge Grønland som rejsemål? Et praktikopslag førte britiske Liz Cooper fra Aalborg Universitet i København til Grønland. Det blev også starten på en karriere hos Visit Greenland, der med sine globale kundenetværk har stor fordel af internationale medarbejdere.

Af Mona Bjørn

Visit Greenland arbejder kontinuerligt med at brande hele Grønland som en spændende sommer- og vinter rejsedestination ud over det sædvanlige. Det sker blandt andet på baggrund af forskningsprojekter, der skal sikre at markedsføringen motiverer de rejselystne til at overveje Grønland som rejsemål.

Det var netop i forbindelse med sådan et projekt, at Visit Greenland slog en praktikstilling op. Opgaven indebar to gange tre ugers ophold på tre udvalgte grønlandske rejsedestinationer, hvor der skulle skabes spontan kontakt til turister med henblik på interviews fra fem minutter til op til en times varighed.

 

FAGLIG SPARRING, INTERVIEWTEKNIK OG GRUNDIGT ANALYSEARBEJDE

Sarah Woodall, projektleder i Visit Greenland, havde udarbejdet et spørgeskema, men havde hårdt brug for hjælp til at gennemføre interviewsene. Liz Cooper, der studerede Global Tourism Development på AAU, gik igennem nåleøjet.

- Liz var med til at gennemgå spørgeskemaet og gav det værdifulde nye vinkler. Blandt andet omkring turisternes brug af sociale medier. Hvor, hvordan og hvornår deler de deres rejseoplevelser med deres netværk. Derudover viste hun sig at være utrolig fleksibel, hvilket er helt afgørende i Grønland, hvor vejret kan skifte fra time til time og tvinge dig til at lægge en ny plan, siger Sarah Woodall.

I udforskningen af turisternes ferieplanlægning stillede Liz også spørgsmål omkring, hvad der havde haft indflydelse på deres valg af destination, overnatning og aktiviteter samt en vurdering af hvor realistisk det er, at de vender tilbage til Grønland eller anbefaler rejseoplevelsen til venner. Alle interviews blev optaget og efterfølgende transskriberet af Liz. På baggrund af en analyse af alle svar samlede hun resultaterne i en rapport, der præsenterede nye turismetrends, når den blev sammenholdt
med tidligere års brugerundersøgelser.

- Liz viste sig at være utrolig god til at komme i kontakt med turisterne. Hun gennemførte langt flere interviews end jeg havde forventet. Det resulterede i et meget solidt datagrundlag og en grundig rapport, som Visit Greenland har brugt i sin markedsføring, siger Sarah Woodall.

 

VELLYKKET PRAKTIK FØRTE TIL FAST JOB

Efter den vellykkede praktikperiode er Liz Cooper blevet ansat som konsulent hos Visit Greenland i København, hvor hun arbejder med internationale relationer.

- En virksomhed, der rekrutterer medarbejdere med forskellige nationaliteter, bliver automatisk mere global. Det er for mig at se i sig selv en fordel, når man skal brande Grønland som et attraktivt turistmål over for rejseoperatører i, potentielt, hele verden, slutter amerikanske Sarah Woodall, der i sin tid selv startede sin karriere som praktikant hos Visit Greenland i Nuuk. Nu arbejder hun som turisme- og erhvervsudviklingskonsulent i en sydgrønlandsk kommune.

 

-------------------------------------------

FAKTA

Få en studerende fra AAU i praktik, som kan se på din organisation med friske, fagligt kompetente øjne. Læs mere om studiepraktik.